Buradasınız > Soru ve Cevaplar // Nazar Boncuğunun Faydası Var mı?


Soru : Nazar Boncuğunun Faydası Var mı?

Cevap : İslâm’dan önceki devirlerde nazar boncuklarında bir kuvvet ve kudret var zannedilir, bu zan sebebi ile çocukların omuzlarına nazar boncukları takılır, bu boncuklar nazarı önler kabûl edilirdi.

Halbuki, nazar boncuğu denen renkli taşlar ve benzeri askılar, birer maddedir. Maddenin ise kendisinde ne bir zararı önleme, ne de dâvet etme kudreti vardır. İyiliği de, kötülüğü de halkeden Allah’tır. Kullar kendi tutumlarıyla ya iyiliğe, ya da kötülüğe lâyık olurlar. Nazar boncuğu bu liyakati ne önleyebilir, ne de dâvet edebilir.

İşte bunun içindir ki âlimlerimiz, bu mânada nazar boncuğu takmanın şirk olduğunu bildirmişlerdir.

Özetleyecek olursak, diyebiliriz ki:

— Çocukların omuzbaşlarına takılan boncuklar ne bir kaza ve belâyı önler, ne de bir iyilik ve kötülüğe sebeb olur. Burada akla şöyle bir sual gelmektedir:

— Madem ki öyle, dindarlar neden çocuklarına nazar boncukları takıyor, boncuklar asıyorlar? Bu şirk olmuyor mu?

— Dindarlar, nazar boncuğu gibi şeyleri takarken boncuğun kendinde bir kudret olduğuna inanmıyorlar. Belki bütün kuvvet ve kudretin yegâne sahibi olan Allah, bunlar bahanesiyle çocuğumuzu korur, nazar gibi âfetlerden muhafaza eder, inancıyla asıyorlardır. Bu sebeple, bu şirk olmaz. Ancak mekruh olur, tavsiye edilmeyen bir alışkanlık sayılır.

Bundan dolayıdır ki, birçok fıkıh kitaplarında bu mevzuda şöyle tavsiyede bulunulmaktadır:

— Erkek çocuklarınıza gümüşten, kızlarınıza da altından “Mâşâallah” yazılı askılar asın. Böylece hem erkeklere gümüş, kızlara altın takı münasip olduğunu ifade etmiş olursunuz, hem de “Mâşâallah” kelimesiyle (Allah dilerse bundan daha güzelini, daha iyisini yaratabilir,) demiş olur; göz değmeyi gerektirecek bir fevkalâdelik olmadığını da hatırlatmış sayılırsınız. Bahsimizi Bediüzzaman Hazretleri’nin eserlerinden aldığımız bir cümle ile bağlamak istiyorum.

— Bâzan kelâm küfür görünür, ama sahibi kâfir olmaz.

Demek ki mü’minlerin bâzı söz ve hareketleri küfür gibi görünürse de mü’mini kâfir yapmaz. Zira iyi niyeti, mâsum maksadı onu küfür görünen hareketin vebalinden kurtarır.

Bununla beraber böyle dışı günah görünen söz ve hareketlerden de uzak kalmalı, ilk bakışta şirke nisbet edilecek hâllerden beri bulunmalıyız.

Ahmet Şahin

Yanıt Verin

Yap Yorum yazmak için Giriş